Wat is patiëntenrecht?

Als patiënt heeft u rechten en plichten. U heeft bijvoorbeeld recht op privacy. Dat betekent dat hulpverleners vertrouwelijk met uw ‘medische’ gegevens dienen om te gaan. Ook heeft u recht op meer informatie over uw ziekte. Meer informatie over uw behandeling en vooral wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn van uw behandeling in de zorg. U heeft de plicht de hulpverlener duidelijk van de juiste informatie te voorzien, zodat de hulpverlener een duidelijke en vooral helder diagnose kan maken van uw vraagstuk(ken). De hulpverlener kan dan zorgdragen voor een deskundige behandeling. Uw rechten en plichten als patiënt zijn vastgelegd in de Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO).

WGBO rechten en plichten

Wanneer er iets met uw gezondheid aan de hand is gaat u in de eerste fase altijd naar een huisarts. Deze arts draagt in de eerste fase de vertrouwelijke zorg toe. Die (huis)arts kan u doorverwijzen naar een deskundige.  De in de WGBO beschreven rechten en plichten kunt u beschouwen als de basis voor een meer gelijkwaardige relatie tussen patiënt en hulpverlener. Om deze relatie zo goed mogelijk te regelen, hebben zowel de patiënt als de  hulpverlener rechten en plichten.
Zoals gezegd heeft u niet alleen rechten, maar ook plichten. De patiënt moet de hulpverlener duidelijk en volledig informeren, zodat deze een goede diagnose kan stellen en een deskundige behandeling kan opstarten. U dient de adviezen vanuit de hulpverlener voldoende ter harte te nemen. Dit is geen dwangmatige verplichting overigens. Tenslotte moet de patiënt de hulpverlener of de instelling betalen. Ook is het afsluiten van een zorgverzekering verplicht in Nederland om zorgverlening te verschaffen.
Een hulpverlener mag zelf invulling geven aan hoeft niet zonder meer te doen wat een patiënt of diens vertegenwoordiger hem vraagt. Zijn eigen deskundigheid en overtuiging spelen daarbij een grote rol. Als een hulpverlener van mening is dat een bepaalde behandeling medisch niet noodzakelijk is, mag hij weigeren deze uit te voeren. De belangrijkste plicht van een hulpverlener is het verlenen van goede zorg.
In de relatie tussen patiënt en hulpverlener is samenwerking en wederzijds vertrouwen belangrijk. En dat kan niet in een wet worden uitgedrukt! Zowel u als de hulpverlener moet open staan om gezamenlijk inspanningen te leveren die bijdragen aan de behandeling. De hulpverlener werkt vanuit zijn (medische) professionaliteit aan de behandeling. Hij geeft de patiënt informatie en staat open voor vragen, opmerkingen en mogelijke klachten. Voor u als patiënt is het belangrijk dat u kunt overleggen over de inhoud van de mogelijke behandeling. Wat zijn de verwachtingen en wat draagt u bij aan de behandeling.

Beeld en geluid opnemen

Tijdens een gesprek tussen patiënt en hulpverlener mag er opname gedaan worden van het gesprek. Dit ter voorkoming dat de patiënt iets vergeet. Ook kan het als naslagwerk worden gebruikt door de arts.

Wat kan OfferteShop.nl voor u betekenen in het patiëntenrecht?

OfferteShop.nl kan voor u de juiste advocaten benaderen die u kunnen begeleiden met uw casus en/of vraagstukken op het gebied van patiëntenrecht.
Advocaat nodig? klik hier om gratis meerdere offertes van advocaten in één keer te ontvangen.
Meer algemene informatie over patiëntenrecht? Klik hier